Od malička má vzťah ku kresleniu, dnes sa profesionálne venuje umeleckému rámovaniu a vyrába drevodomy. Umelec Michal Kožienka z Dlhej nad Oravou, oblieka obrazy známych umelcov do drevených rámov, ktoré sa stávajú ozdobou stien v domácnostiach, galériách a výstavách.
Výber strednej školy bol pre Michala jednoznačný. Jeho kroky smerovali na SOU v Nižnej, kde sa začal viac zaujímať o umelecký smer. Po ukončení štúdia v odbore umelecko-remeselné spracovanie dreva, sa Michal rozhodol pokračovať ďalej. Chcel študovať dizajn, zoštátnicoval ako drevársky inžinier. Dnes vyrába umelecké rámy a diela vo vlastnej dielni na Orave.
Drevené rámy putujú aj za hranice
K rámovaniu sa dostal práve počas vzdelania na strednej škole: „Úplnou náhodou nám bola ponúknutá práca, popri škole v súkromnej Art galérii Schürger. Odmietol som, ja blázon. Ale napokon ma tam prehovorili a stalo sa mi to osudným do dnešného dňa. Moje snáď najkrajšie roky, čo sa práce týka. A za čo budem do konca života vďačný, pretože to nasmerovalo môj život tým správnym smerom.“
Rezbár o sebe tvrdí, že na vzdelávanie nebol nikdy lenivý, preto sa rozhodol pre vysokú školu. Po jej ukončení sa rozhodol pre otvorenie vlastnej dielne, v ktorej vznikajú umelecké rámy a diela. Venuje sa aj reštaurovaniu, no to ho tak nenadchlo: „Ja to prirovnávam k tomu ako keď si oblečieme šaty, ako sa vtedy chceme vyparádiť. Aj obraz keď „oblečiete“ do rámu môže byť elegantný, krásny. Môžete ho vďaka rámu neuveriteľne pozdvihnúť, no naopak aj pokaziť.“
Každý rám tvorí Michal originálne a precízne z masívneho dreva, ktoré neskôr upravuje do výslednej podoby: „Sú to umelecké rámy, skladanie profilov líšt do zložitejších tvarov a následne povrchová úprava, zlátenie a farebné patinovanie. Ďalej imitovanie starých rámov, rôzne desiatky, stovky rokov staré techniky, ktoré vám žiadny stroj nevyrobí a takmer nikto nenaučí. Každý rám je presne napasovaný na obraz, svojim profilom aj povrchovou úpravou, do najmenších detailov,“ opisuje svoju profesiu Michal.
Nič nenahradí prirodzenú kresbu dreva
Na výrobu drevených rámov používa dub, topoľ a lipu. Za jedno z najlepších považuje dubové drevo, ktoré vyniká svojou kresbou, farbou a vôňou: „Pri správnom pílení reziva sa na tomto druhu objavia tzv. stržňové lúče, zrkadielka a tak vytváram zaujímavú kresbu.“
Michal pri rámovaní využíva aj techniku zlátenia, vďaka ktorej vyzerajú rámy exkluzívne a luxusne. „Lišty sú vo veľkej miere ako polotovar. Každá lišta je totižto potiahnutá tenkou vrstvou kriedy. Pretože pred zlátením dreva je potrebné vytvoriť kriedovú vrstvu, aby sme zjednotili povrch dreva a bol 100 % hladký. Takže čo sa týka zlátených rámov je v podstate jedno aký druh použijem, keďže nie je viditeľné.“
Umelec Michal Kožienka vyrába rámy pre výtvarníkov, galérie a zberateľov. Drevené rámy vyrába len na mieru, keďže v mnohých prípadoch ide o špecifické námety a rozmery.
Do dielne mu prichádzajú aj nerozbalené obrazy, ktoré mu zákazníci prinesú hneď po ich kúpení: „Každý zákazník, ktorý si váži umelecké dielo a má zmysel pre estetiku vie oceniť kvalitne zarámovaný obraz. Nie jeden krát som prerámoval obraz, ktorý bol rámovaný do obyčajnej lišty. Dokonca neboli ani vybalené z obalu a už ho dali prerámovať“, hovorí umelec.
V rukách držal tisícky obrazov
Popri hlavnom zamestnaní, výrobe drevodomov, si Michal založil vlastnú spoločnosť, kde sa venuje výrobe rámov. V rámovaní našiel po pracovnej stránke zmysel života, ktorého sa nevie vzdať. Má za sebou tisícky zarámovaných obrazov a jeden z veľkých úspechov je aj spolupráca s výtvarníkom Martinom Augustínom pri tvorbe drevených prvkov pre maľbu: „Rámoval som obrazy od takých majstrov, že som sa ich bál dotknúť. Vedieť, že umenie takých výtvarníkov je v rámoch, ktoré som vyrobil, je skvelý pocit,“ s úsmevom na tvári hovorí umelec.
Drevo opisuje ako živý materiál, z ktorého vie každý umelec vytvoriť dielo podľa svojich predstáv. Umelec a rezbár sa venuje aj interiérovému nábytku: „Vyrábam pokiaľ je záujem skôr dizajnové prvky nábytku do interiéru, ako sú konferenčné stolíky, lampy z dreva a pod. Tie sú inšpirované požiadavkou zákazníka, prípadne sa nechávam inšpirovať inými majstrami.“
K rámovaniu podľa Michala treba hlavne talent a kvalitnú techniku: „Myslím si, že remeslu sa dá naučiť, ale talentu nie. Technika sa trénovaním zlepší a rámovanie je o technikách. Chce to však roky vzdelávania. Ak chce byť človek úspešný nikdy sa nemôže prestať vzdelávať a učiť novému,“ hovorí mladý Oravčan.
Talentovaný umelec s nadšením opisuje silu masívneho dreva, ktoré je jeho základným materiálom pri výrobe rámov a ďalších diel. Odporúča siahať práve po tomto type materiálu vďaka jeho obnoviteľnosti a trvácnosti: „Viem, že nie všade je možné prikloniť sa k masívu a v dnešnej konzumnej dobe je to ešte ťažšie, ale napriek tomu sa čoraz viac ukazuje zaujímavé využitie masívu a vraciame sa k tomu prírodnému.“
„Žiadny materiál nenahradí prirodzenú krásu dreva, ktorú môžeme pozorovať pri každom kuse nábytku,“ Michal Kožienka.